Gemeentehuis BoZ

Programma GR2018

Ons verkiezingsprogramma voor de periode 2018-2022 is te vinden in de download rechts in deze pagina (of hier)

De drie belangrijkste thema's voor GroenLinks zijn samen werken, samen sociaal en samen voor groen.

SAMEN WERKEN

In onze gemeente wonen mensen met verschillende achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. GroenLinks streeft naar een gemeente die zo dicht mogelijk bij de burgers staat en die zich inleeft in de problemen en uitdagingen van onze lokale samenleving. Samen zoeken we naar oplossingen en daarbij kijken we ook over gemeentegrenzen heen door samenwerking te zoeken met regionale, nationale en internationale organisaties.

SAMEN SOCIAAL

GroenLinks kiest voor een gemeente waarin we eerlijk delen. Via betaald werk, school, mantelzorg of vrijwilligerswerk dragen inwoners hun steentje bij aan de samenleving. Als dat niet lukt, is het de taak van de overheid om mensen te helpen, bijvoorbeeld met extra ondersteuning of begeleiding. In beginsel geven bewoners hun eigen zorg vorm. Vrijwilligers en mantelzorg worden ingeschakeld waar het kan, professionele zorg waar het moet.

SAMEN VOOR GROEN

Onze leefomgeving wordt steeds meer aangetast door vervuiling van bodem, lucht en water. Om de balans te herstellen kiest GroenLinks voor het omvormen van een wegwerpeconomie naar een circulaire economie. Grondstoffen zijn dan geen afval meer, maar worden hergebruikt. Energiebesparing enerzijds en toepassing van duurzame energie anderzijds is goed voor milieu , werkgelegenheid, wooncomfort en energierekeningen. Meer groen zorgt voor meer gezonde lucht. Samen met lokale energiecoöperaties, groene doe-het-zelvers en iedereen die zijn steentje bij wil dragen, zorgen we voor een mooie en schone gemeente.

Bereikbaarheid is een groot goed, maar mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en gezondheid. Daarom geeft GroenLinks ruim baan aan de fiets en het openbaar vervoer.

Meer lezen

Neem je geen genoegen met 1 A-4tje? Ben je van meer inhoud? Lees hier ons uitgewerkte verkiezingsprogramma van 2018!
Lees hier ons verkiezingsprogramma in een samenvatting van vijf minuten. Of lees het programma in makkelijke taal.

Heb je vragen na het lezen van het verkiezingsprogramma?

Via het menu standpunten kun je per standpunt ook een samenvatting van ons programma vinden.