Het afgelopen jaar verschenen er regelmatig artikelen in de regionale bladen die in meer of mindere mate aangeven dat het een noodzakelijke zaak is de Auvergnepolder te gaan bestemmen als bedrijventerrein. GroenLinks Bergen op Zoom is tegen de uitbreiding van het bedrijventerrein naar de Auvergnepolder.

Een bedrijventerrein in de Auvergepolder leidt tot:

• Verstoring van Natura 2000 gebied.

• Verstoring van Natuur Netwerk Brabant ( eerder Ecologische Hoofd Structuur)

• Versnippering van bedrijventerreinen in de regio

• Verslechtering van de onder meer de luchtkwaliteit door meer transportbewegingen

• Aantasting van het landschap op Brabants Wal en in Auvergnepolder

Ten zuiden van de Auvergnepolder ligt het Natura 2000 gebied “ Zoommeer” met onder andere de Princesseplaat. Bij ontwikkeling van een bedrijventerrein zal dit vrijwel direct grenzen aan dit gebied wat onwenselijk is.

Door de Auvergnepolder loopt van zuid naar noord het “Lange Water” dat een ecologische verbindingszone is voor vogels en dieren die is opgenomen in het Natuurnetwerk Brabant. Een bedrijventerrein tast deze zone aan.

In onze regio West Brabant/Tholen liggen al vele bedrijfsterreinen, deels zijn deze al ingericht op het vestigen van grote logistieke bedrijven en deels weer voor kleinschaligere bedrijven. Met name de logistieke bedrijven zouden naar die terreinen moeten en zal ook werkgelegenheid geven aan onze inwoners. Voor de kleinschaliger bedrijven zien we nog mogelijkheden in onze gemeente door leegstaande bedrijven en kantoren een nieuwe bestemming te geven.

GroenLinks staat voor en circulaire economie en daar wordt meer de nadruk gelegd op minder (inter) nationaal transport en waar mogelijk handel en productie dichter bij de eindverbruiker.

Nu heb je vanaf de Brabantse Wal een prachtig uitzicht over de Auvergnepolder met doorkijk naar het Zoommeer en het eiland Tholen. Andersom vanuit de polder een mooi uitzicht op de Brabantse Wal. Behalve economische 'welvaart' vinden wij welzijn ook belangrijk dus houd de Auvergnepolder als buffer tussen de woonkernen en natuurgebieden.