Frank Lemmens hield onlangs zijn eerste speech in de raad. Hieronder zijn betoog waarin hij extra scherpte vraagt van het college voor de duurzaamheidsparagrafen van voorstellen voor de commissie duurzaamheid.

Meneer/Mevrouw de voorzitter,

De fractie van GL onderschrijft de bevindingen zoals beschreven in het meer-jaren evaluatierapport over het gevoerde duurzaamheidsbeleid van 2014-2018 bij de gemeente bergen op zoom. Ook vragen wij het college de aanbevelingen die zijn genoemd over te nemen.

Ondanks dat dit rapport terecht kritisch is, wil de Fractie van GL toch benadrukken en steun uitspreken voor de mensen die gedurende deze periode gewerkt hebben aan het creëren van meer bewustzijn v.w.b. het belang van duurzaamheid binnen de gemeente op de diverse beleidsterreinen. Het heeft een basis gelegd voor het huidige coalitieakkoord waarin wij, gezien het budget en ambitie meer concrete maatregelen mogen verwachten.

Voorts wil ik graag wat dieper ingaan op de volgende punten uit het rapport:

Volgens de definitie van duurzaamheidsontwikkeling wordt van de gemeente gevraagd om de effecten van maatregelen telkens te wegen op hun effect nu en hier in relatie tot het eventuele effect later, elders.

1. Mijn vraag aan het college is of de gemeente Bergen op Zoom een methodiek heeft om beleidsvoorstellen te toetsen aan deze definitie. Wij zien graag dat deze afweging wordt toegevoegd aan de voorlegger (1e pagina) van elk Raadsvoorstel.

Voorbeeld: Zijn de duurzaamheidseffecten op korte en lange termijn gewogen Ja/Nee

De rode draad in het rapport is dat de duurzaamheidsmaatregelen vaak niet SMART genoeg zijn geformuleerd en dat de resultaten/effecten van de maatregelen niet of onvoldoende meetbaar zijn gebleken. Dit is uiteraard teleurstellend omdat dit wel de wens was van de raad en hiermee de inspanningen van de gemeente door de rekenkamer niet in alle gevallen kon worden aangetoond.

1. Ons voorstel is daarom ook om de huidige risicotabel voor de toekomstige raadsvoorstellen uit te breiden met een weging v.w.b. duurzaamheidsontwikkeling op de drie in het rapport genoemde dimensies people, planet en profit. Hiermee is voor de Raad de impact van een voorstel voor mens, milieu en economie snel eenvoudig inzichtelijk en wordt duurzaamheidsontwikkeling een vast onderwerp bij de beoordeling van een raadsvoorstel. Wij horen graag hoe het college hierover denkt?

Op de vraag: In hoeverre was het vastgestelde duurzaamheidsbeleid van de gemeente Bergen op Zoom doelmatig en doeltreffend?

Het rapport stelt dat door de bewuste keuze van de Gemeente om geen indicatoren toe te passen en weinig SMART beleidsdoelstellingen op het gebied van duurzaamheid te formuleren, het beleid slecht meetbaar is gebleken op haar effectiviteit.

1. Mijn vraag naar aanleiding van deze constatering uit het rapport is of het college nog steeds van mening is dat indicatoren niet gewenst zijn? Indien dit het geval is hoe denkt het college dan een goede transparante verantwoording te kunnen doen v.w.b. het gevoerde duurzaamheidsbeleid.

2. Het rapport noemt de duurzaamheidsmeter als tool, gaat deze in de toekomst ingezet worden zodat de Raad op de hoogte blijft van de actuele duurzaamheidsontwikkeling?

Er wordt ook een opmerking gemaakt over de ontbrekende regierol (governance) die de gemeente neemt op het gebied van duurzaamheidsontwikkeling. Vooral ook de samenhang tussen verschillende projecten en initiatieven roept vraagtekens op?

1. Welke concrete maatregelen neemt het college of worden er genomen om dit gedurende deze periode te verbeteren?

2. Aan het college willen wij voorstellen om de UN SDG-doelen te vertalen naar lokaal beleid

Wij lezen in het rapport ook een kritische aantekening naar de raad. Het betreft hier het onvoldoende stellen van inhoudelijke kaders bij de notitie “Visie duurzame ontwikkeling gemeente Bergen op Zoom”. Ik roep alle fracties op hier nader naar te kijken en zich te beraden of, en welke actie passend is.

Bij de fractie GL is zeker een behoefte aan continue monitoring van de duurzaamheid ontwikkeling in onze gemeente. Wij zouden dus graag, n.a.v. raadsvoorstellen, regelmatig met elkaar hierover in gesprek gaan. Ook willen we graag pro-actief door het college op de hoogte worden gehouden van de resultaten en voortgang.

Tot zover mijn betoog,