Ons Raadslid Corry Damen schreef het college een brief over een nijpend probleem voor vrouwen. Onder andere tijdens de vastenavend. Onder de Bergse tekst volgt de Nederlandse versie .

Betreft: Krabbegat- de plees toe bie!

Berrege, 17 jannewarie 2019

G'acht kelleesje,

Zo agge wit, gaate Vastenavend wir rap beginne. De leut spettert dan wir deur ons jubelstadje aan 't Scheld.

Om di fèèst feitelek vor iederéén te late slage, ebbe m'òòge nood oe toch dringend 's wa te vrage.

Want ge wit vast wel da vrouwkes tegeswòòrdeg ok uit 'n glaske drinke. Ja en dan voeld'al natteg'eid: die motte ok wel 's naar de weecee.

Da's nou net feitelek 'n bietje n't prebleem, want goeje meskes-pleekes zijn d'r bekant nie of vuste weineg in 't Krabbegat. Agg's ècht òòge nood et, dan kreddet gezeik en edd'n prebleem. Ge mot altijd in 't kefee nar binne en àgge dan binne zijt; g'eid, sta d'in de file.

Achter 'n boske plasse mannie, wille me nie en doeme dan ok zééker nie; wie wit kom Steketee d'r aan en t' is verbòòje n't dèèr te late gaan. Gròòte bon aan oew om'òòg g'eze broek en dus minder leut-neut-bonne. Pislink worde dan. Dan zijde nog wijjer van uis.

Ge wit netuurlek ok wel da nog mar venaf 1970 de vrouwkes prebere openbare weecees te krijge. Das ok in ons Krabbegat elaas nog altij nie vor mekare gekomme.

Dus nou wille me n'éél gèère da mette kommende Vastenavend in de stad verschillende weecee-wages, (of 'n plee-steesjon) komme te staan, zodatte vrouwkes ok 'n bietje gèèf en ontspanne d'r plas kenne doen. Dan staan de dweilende vrouwkes van 't Krabbegat nie langer metter bééne gekruisd d'r plas op t'ouwe, mar metter erreme n' omòòg de leut òòg t'ouwe

Agge maar leut et.

Names alle vrouwkes van 't Krabbegat

Fractie GroenLinks

Corry Damen

==

Betreft: Openbare Toiletten met carnaval

Brief: Art. 36 verzoek te plaatsen op de agenda van de raadsvergadering

31 januari of eventueel mondeling te beantwoorden.

Bergen op Zoom, 18 januari 2019

Geacht college,

Het grote evenement van carnaval staat weer voor de deur.

Een geweldig feest met veel gezelligheid, verbinding en plezier.

Daarbij komen er natuurlijk veel bezoekers, ook met kinderen naar de binnenstad.

Vanwege een al jarenlange terugkerende ergernis dat er veel te weinig toiletten zijn zet GroenLinks dit opnieuw op de agenda. In de cafés, en dat worden er steeds minder, zijn er maar enkele toiletten beschikbaar. Waarbij lange wachtrijen ontstaan. We hebben kunnen constateren dat er voor mannen wel voorzieningen worden getroffen maar voor vrouwen helemaal niets. Dit ondanks dat vrouwen al vanaf 1970 pleiten voor openbare toiletten.*

Om nu aan dit gemis tegemoet te komen wil GroenLinks u dringend verzoeken om aankomende carnaval op verschillenden locaties toiletwagens te plaatsen. Net zoals dat bij grotere evenementen al gebeurt.

We verwachten dat vrouwen heel blij zijn als aan deze dringende vraag tegemoet kan worden gekomen.

Fractie GroenLinks

Corry Damen